ZAKŁADAMY WIOSENNĄ HODOWLĘ

 

POSŁUCHAJ OPOWIADANIA  pt.,, O żółtym tulipanie”  opracował H.Urbanek wg M.Różyckiej

 W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno.

Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

– To ja, Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się, maleńki. Otwórz.

– Nie, nie chcę. Nie otworzę – powiedział Tulipanek i, odwróciwszy się w drugą stronę, znów smacznie zasnął.

Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowu pukanie.

– Puk! Puk! Puk!

– Kto tam?

– To ja, Deszcz. Pozwól mi wejść do swojego domku.

– Nie, nie chcę, abyś mnie zmoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie!

– Ktoś ty?

– Promyk Słoneczny – powiedział cieniutko głosik.

– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale Promyk Słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domku tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? – zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

– To my, Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie.

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”.

I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go...

I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

Teraz już na pewno będzie wiosna.

Pytanie do opowiadania:

Jakie postacie wystąpiły w opowiadaniu?; Gdzie znajdował się domek Tulipanka?; Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić Deszczyku?; Co zrobili Deszczyk i Promyk Słoneczny?; Kto znalazł Tulipanka w ogrodzie?; Jak wyglądał Tulipanek, kiedy był schowany w domku pod ziemią?;Jak wyglądał, kiedy wyszedł z domku?

Gimnastyka buzi i języka” – zabawy logopedyczne:

a) „Wąchamy wiosenne kwiaty” – zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają je buzią, mówiąc: aaaaach (zachwycając się urokiem wiosennego kwiatka).

b) „Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy. Na umówiony gest  dzieci wysuwają szeroki język jak najdalej do przodu, robią „łyżeczkę” i chowają język.

c) „Rechot żaby” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki i zatrzymują

w nich powietrze. Następnie naciskają je palcami wskazującymi, wolno wypuszczają powietrze z jednoczesnym prychnięciem.

d) „Złapana mucha” – ćwiczenia języka. Dzieci zaciskają usta i wypychają policzki

od środka końcem języka (w różnych kierunkach), naśladują lot muchy złapanej przez żabę.

 

Posłuchaj  i naucz się  się piosenki  Fasolki ,, Wiosna w ogródku"

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

Tekst: 

1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie

Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.

Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,

Kiedy pracowały ,ona planowała .

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,

Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.

2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .

Grabie i łopaty męczą się i pocą.

Taczki i konewki także się zwijają

Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,

Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2

 

FASOLA – OBSERWACJA ROZWOJU ROŚLINY.

Krok 1. Przygotuj potrzebne materiały pod uprawę fasoli.

 

 

JAK ZROBIĆ?

1.Na słoiku montujemy gazę i układamy kilka fasolek.

2. Wlewamy wodę do słoika tak by fasolki dotkały wody.

3. Odstwiamy w słoneczne miejsce.

Krok2. Przygotuje dziennik obserwacji.

 

 

 DZIENNIK OBSERWACJI

 

 

Gotowe :) Podpisz swój dzienniczek i ozdób pierwszą stronę.  Codziennie obserwuj swoją fasolkę, a jeśli zauważysz jakieś zmiany zanotuj je od razu w swoim dzienniku obserwacji :)Miłej zabawy :)