Zadania 25.03.2020 Biedronki

Temat: Co się dzieje w szklarni? 

Data: 25.03.2020

Zadania: 

1. Słuchanie opowiadania oraz rozmowa na jego temat:

„Lato podczas zimy „

Maria Kownacka

Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co się dzieje w budynkach całych ze szkła jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż bardzo ucieszyliśmy się, gdy pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie. Mroźny dzień na dworze, śnieg od dawna leży na polach, ostry wiatr szczypie w policzki – a za cienką szybą szklarni – prawdziwe lato. Jest parno i gorąco – kwitną kwiaty, rosną warzywa.

W pierwszej szklarni królują goździki. Ich kwiaty są pełne, a listki cienkie i wąskie. Nic dziwnego, pochodzą z okolic suchych, stepowych. Małe liście chronią te rośliny przed wyparowywaniem dużej ilości wody. Wzdłuż ścian szklarni ciągną się szerokie półki, tzw. parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazywał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy: pelargonię, zielistkę, trzykrotkę, dzwonek różnolistny, cissus, balsaminkę i inne, uprawiane w naszym kąciku przyrody.

W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę i ogórki, których długie pędy były rozpięte na drutach. Z niektórych pędów zwisały owoce, na innych były widoczne żółte kwiatki, które zapowiadały duży zbiór. Nie wiedzieliśmy tylko, jaka roślina rośnie rzędami na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy, że są to małe pomidory! Chłopcy powiedzieli, że nie wiedzą, skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, więc pan ogrodnik zaprowadził nas do kotłowni i pokazał duży piec opalany koksem. Ten piec ogrzewa kotły z wodą.

No i jak myślicie, co się dzieje z wodą? – zapytał pan ogrodnik. – Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy. – Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce. (...) Na pożegnanie, w nagrodę, że znamy dużo roślin doniczkowych, dostaliśmy w prezencie kilka pęczków rzodkiewek, dwie doniczki kwitnącej pelargonii i jedną doniczkę z sadzonką pomidora. Potem, w szkole, malowaliśmy szklarnię (...).

 

Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Zadajemy pytania, np.: Dokąd poszły dzieci na wycieczkę?; Jak nazywały się domki, które zwiedzały?; Jakie rośliny widziały dzieci w szklarni?; Skąd się bierze ciepło w szklarni?; Dlaczego szklarnia musi być ogrzewana?; Po co hoduje się rośliny w szklarni?.

 

2. Zabawa badawcza - potrzebujemy pojemnik, ziemię, nasiona fasoli, rzeżuchy, cebulki, itp. 

Wspólnie sadzimy nasionka, omawiamy co po kolei powinniśmy zrobić, co jest potrzebne aby nasionka wyrosły. 

3. Praca z Piszę i liczę 52 - ćwiczenia grafomotoryczne. 

4. Język mniejszości narodowej - język niemiecki, zabawa ruchowa: 

https://www.youtube.com/watch?v=X6CkQkcY1cs

Karta pracy (poniżej) - dziecko odnajduje i koloruje na obrazku elementy, które są wskazane z lewej strony kartki. 

5. Karty pracy do wyboru. 

 

 

 

Miłej zabawy!