27 marca

Data: 27.03


Temat: "Na nieznanej planecie"

1. Czytanie dziecku tekstu M. Szarf "Turullium" - rozmowa z dziećmi n /opowiadania - tekst w załączniku;
2. Konstruowanie gry "W kosmosie" - w załączniku;
3. Zabawa dydaktyczna "Kosmiczne liczenie"- w załączniku;
4. Zabawa dydaktyczna dla dzieci 6 letnich z wykorzystaniem KP 3.12 - (dzieci n/p ilustracji tworzą krótkie opowiadanie i wymyślają             potencjalne zakończenie. Na koniec rysują wymyślone przez siebie zakończenie;
5. Zabawa dydaktyczna dla dzieci 5-letnich z wykorzystaniem ZG. 36 i  K3.11
6. Obrazki do kolorowania - w załączniku;
7. Zabawy dydaktyczne - w załączniku;

 

 Opowiadanie „Turullium” – M.Szarf

 Planeta Turullium leżała na skraju Galaktyki Lemura. Turullianie widzieli przelatujące statki kosmiczne, czasem nawet ktoś pomachał do nich z okna, ale lądowanie nie wchodziło w grę. Szkoda – bo byli najbardziej gościnnym ludem w całej galaktyce. Nie pomogło rozsyłanie poczty kosmicznej z zachętami do odwiedzin ani apel prezydenta uroczyście wyśpiewany w gwiezdną przestrzeń. By przyciągnąć turystów, mieszkańcy obsadzili całe Turullium światłokrzewami. Gdy rośliny zakwitły, kwiatoświatełka ułożyły się w olbrzymi różowy napis: „Serdecznie zapraszamy!” – oczywiście po turulliańsku. Przez dziesięć długich turulliańskich miesięcy (tyle trwa lato na tej planecie) błyszczące litery ukazywały się pasażerom statków przelatujących nieopodal. Czy coś z tego wynikło? A skądże! Kosmiczni wędrowcy nadal omijali gościnne Turullium szerokim łukiem. Biedni Turullianie nie przypuszczali nawet, że ich język różni się od mowy sąsiadów, a napis: „Serdecznie zapraszamy!” znaczy dla nich tyle, co: „Połaskoczemy was!”. Pewnego razu nad Turullium przelatywał statek Presaturian. Uchodzili oni za dziwaków. Nie lubili pracować, chichotali z byle powodu, uwielbiali dobre jedzenie i zabawę, a sympatię okazywali sobie… łaskotaniem. Gdy zobaczyli napis, natychmiast postanowili wylądować. Turullianie nie posiadali się ze szczęścia. Co prawda, nie mogli zrozumieć, dlaczego Presaturianie ciągle ich łaskoczą, ale szybko wybaczyli im tę skłonność. Ugościli przybyszy najlepiej jak umieli. Prezydenccy kucharze nie nadążali z pieczeniem turulloplacków, a ulice do późnej turulliańskiej nocy rozbrzmiewały śpiewami i śmiechem. Niestety, Presaturianie musieli w końcu odlecieć. Zanim wsiedli do swojego statku, odśpiewali: „Żegnajcie na zawsze”, co w ich języku znaczyło: „Wrócimy tu za tydzień”.

Zadajemy dzieciom pytania:

Jak nazywa się planeta w opowiadaniu?;

Jaki kłopot mieli jej mieszkańcy?;

Co robili, by zachęcić podróżnych do lądowania na ich planecie?;

Dlaczego nikt nie chciał na niej lądować?;

Jak zakończyła się ta historia?

 

„W kosmosie” – konstruowanie gry;

Dzieci mają arkusz szarego papieru, flamastry, klocek do odmierzania pól, kostki do gry, pionki. Rodzic pomaga dzieciom w narysowaniu trasy. Dzieci same: dzielą trasę na pola, wyznaczają miejsca startu i mety, wymyślają premie i pułapki. (zapisujemy je) Na koniec grają.

 

„Kosmiczne liczenie” – zabawa dydaktyczna;

Na podłodze leży 7 kółek, które można odrysować np. od talerza i wyciąć. Podpisane są cyframi 1–7 (nie są ułożone kolejno). Dzieciom młodszym zamiast cyfr, można narysować kreski.  W każdym z kółek jest pewna liczba dowolnych elementów (mniej niż wskazuje liczba). Dzieci mają za zadanie dołożyć do każdego kółka tyle elementów, by w każdym była liczba odpowiadająca cyfrze przy kółku. Następnie dzieci porządkują koła zgodnie z rosnącą liczbą elementów – określają, które jest pierwsze, które drugie itd.

Potem dzieci najstarsze wykonują ćwiczenia w Karcie Pracy PiL 47.

 

Zabawy dydaktyczne:

Rozmowa ufoludków” – zabawa oddechowa. Dzieci dobierają się w  parę ( z rodzeństwem, rodzicem).  Jedna osoba opowiada, że kiedyś słyszała / słyszał, jak dwa ufoludki ze sobą rozmawiały. Jeden powiedział: t-ttt-t, na co drugi odpowiedział mu: dd-dd-dd. Następnie pary siadają naprzeciwko siebie, kładą ręce na brzuchach i mówią wymyślone przez siebie układy spółgłosek. Ważne jest, by spółgłoski były wymawiane jak najkrócej.

 

„Tropimy głoskę r” – zabawy słuchowe 

Dzieci wyszukują w domu  przedmioty, które rozpoczynają się głoską r lub wymyślają przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską r. To ćwiczenie  można robić z każdą inna poznaną literą. Potem dzielą na sylaby, na głoski dane słowa; układają z danym wyrazem zdania;  liczą słowa w danym zdaniu.

 

„Rymowanki” – rodzic mówi jakieś słowo, a dziecko ma  wymyślić  do niego rym, np. rura - skóra, makieta- rakieta, głowa- słowa; statek – bratek, kotek – płotek itp.

 

 

leda kosmita.jpeg

leda solar system.png

leda space ship.png