Poniedziałek - 30 marca

30 marca

 

„Wiosenny obrazek” – rozpoznawanie kierunków na kartce.

Czytanie dziecku tekst i w trakcie czytania dziecko rysuje obrazek zgodnie z tekstem: Nadeszła wiosna. Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słoneczko. Na środku łąki fruwał kolorowy motylek. W lewym dolnym rogu wyrósł kwiatek. W prawym dolnym rogu rosło drzewko. W lewym górnym rogu płynęła chmurka.

 

 

„Ptak w gnieździe” – lepienie z plasteliny lub masy solnej. 

Przygotowujemy wytłaczanki do jajek, kolorową plastelinę lub masę solną, szary papier, kolorowe piórka lub biały karton i papier kolorowy oraz klej, nasiona grochu i fasoli. Rodzic rozcina wytłaczarkę tak, by każda komora była oddzielnie. Dziecko najpierw przygotowują gniazdo – z szarego papieru odrywa krótkie paski i wyściełają nimi kawałek wytłaczanki do jajek. Jeśli nie ma kolorowych piórek, należy zrobić skrzydła dla ptaków. W tym celu dziecko na białą kartkę papieru nakleja kolorowe, wąskie paski papieru kolorowego, składa kartkę na pół, rysuje kształt skrzydeł i wycina. Na końcu z masy solnej lub plasteliny formuje kształt ptaka, wsadza skrzydła z obu stron tułowia, na koniec z fasolki robi dziób, a z groszku lub koralika – oko. Sadza ptaka w gnieździe.

 

 

Zabawa dydaktyczna – „Dołóż wyraz”

Rodzic rozpoczyna zdanie związane z wiosną, dziecko dopowiada słowo, logicznie związane ze zdaniem. Kolejne słowo dopowiada rodzic i tak na zmianę. np. Wiosną w ogródku robimy....porządki....sadzimy.....kwiaty...przekopujemy.....grządki. Wiosną ptaki wracają z......zakładają......gniazda.....składają w nich.....jajka. itp.

 

 Ptaszki -wiersz E. Sz. Zarembina

         Mama ptaszka, tata ptak
         wiją gniazdko tak i siak.
         -Ja zdobyłem to ,a ty?
         -Ja to niosę ,a ty co?
         -Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!

         Zwijali się, pracowali,
         skarb do skarbu przydawali
         i śpiewając niby z nut,
         zbudowali domek-cud:
         gniazdko ptasie-
         takie oto.

         Wtuliłbym się z ochotą,

          między tych pisklątek rój,

          gdyby to był domek mój.

 

Rozmowa z dziećmi:

O jakim domku była mowa w wierszu?;

Kto budował ten domek?;

z czego był on zbudowany?;

Co się dzieje w gniazdach wiosną?