Wtorek - 31 marca


Data: 31.03


Temat: "Wiosenne porządki".

1. Czytanie dziecku wiersza J. Brzechwy "Wiosenne porządki"; rozmowa na temat jego treści - w załączniku;
2. Zabawa naśladowcza "Rób to co ja" -rodzic, rodzeństwo pokazuje ruchem czynności np:  - mycie okien, zamiatanie podłogo, odkurzanie, wycieranie kurzu itp. Dziecko odgaduje daną czynność i potem ją naśladuje;
3. Zabawa dydaktyczna - "Odczytywanie szeregów" - załączniku;
4. Zabawa słuchowa "Jakie to narzędzie"? - mówienie głoskami nazw narzędzi ogrodniczych; dziecko odpowiada co powiedzieliśmy; potem wskazuje dany przedmiot na obrazku - w załączniku;
5. Kolorowanie narzędzi ogrodniczych, lub wylepianie ich plasteliną, kawałkami kolorowego papieru; - w załączniku
6. Labirynty - w załączniku;

 

Wiosenne porządki – praca z wierszem Jana Brzechwy.

 

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,

Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,

Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:

– Zaczynamy wiosenne porządki.

Skoczył wietrzyk zamaszyście,

Poodkurzał mchy i liście.

Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek

Powymiatał brudny śnieżek.

Krasnoludki wiadra niosą,

Myją ziemię ranną rosą,

Chmury, płynąc po błękicie,

Urządziły wielkie mycie,

A obłoki miękką szmatką

Polerują słońce gładko,

Aż się dziwią wszystkie dzieci,

Że tak w niebie ładnie świeci.

Bocian w górę poszybował,

Tęczę barwnie wymalował,

A żurawie i skowronki

Posypały kwieciem łąki,

Posypały klomby, grządki,

I skończyły się porządki.

 

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

Co zarządziła wiosna?;

Kto uczestniczył

w wiosennych porządkach?;

Jakie czynności wykonywały poszczególne postacie?;

Dlaczego wszyscy dookoła robią wiosenne porządki?;

Czy wy w domach też robicie

wiosenne porządki?;

Na czym one polegają?

 

 „Odczytywanie szeregów” – zabawa dydaktyczna;  

 Rodzic  ustawia w szeregu przybory służące do prac porządkowych w domu – najpierw 4-elementowe, później coraz większe, aż do 7- elementowych, np.: wiadro, gąbka, szufelka, szczotka; płyn do mycia okien; wiadro, ściereczka do kurzu, mop. Na początku dziecko odgaduje po kolei nazwy przedmiotów i stara się zapamiętać ich ustawienie. Następnie  zmieniamy kolejność przedmiotów – dziecko ma wskazać różnice i ustawić przedmioty w pierwotnym położeniu.

 Można zadawać pytania dziecku: np.: Które w kolejności jest wiadro, szczotka, gąbka?”; Jak nazywa się 6 przedmiot?; 4, 7 itd.; Podaj mi np. 3 przedmiot; 6 itd.

 

Obrazki do zabawy słuchowej „Jakie to narzędzie?”

 

tools1.jpeg

 

tools2.png