Środa - 8 kwietnia

 

8 kwietnia 2020

 

 

Temat: "Wielkanocny koszyczek"


1. Czytanie dziecku opowiadania A. Galicy "Bajeczka wielkanocna"; rozmowa n/t treści      opowiadania; - w załączniku;
2. "Koszyczek wielkanocny"- kolorowanie koszyczka;
pocięcie go na części przez rodzica-dla      dzieci 6-letnich na 6,7 części, dla młodszych na 5;
    dziecko składa obrazek w całość i nakleja go na kartkę -  w załączniku;
3. Zabawy dydaktyczne - w załączniku;
4. Zabawa ruchowa z jajkiem - "Turlanie jajka" - w załączniku;
5. Praca z PiL 54 - dla dzieci 6-letnich - ćwiczenia grafomotoryczne;
6. Ćwiczenie grafomotoryczne dla dzieci młodszych - w załączniku;

 

Bajeczka wielkanocna – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.

 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane

wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać,

dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja

mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.

– Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki

wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało

czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko

nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało

go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były

za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote

ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń – dzeń, dzeń – dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki

pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało

wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

 

Rozmowa z dziećmi dotycząca treści opowiadania:

Co robiło Słońce?

Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, kolejne? 

Dlaczego Słońce budziło Kotki, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?

Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

 

 

Zapoznanie dzieci z  symbolami  związanych ze Świętami Wielkanocnymi.

 

Gromadzimy w koszyczku lub na talerzu:  

jajka, baranka, zajączka, owies, palemki, babkę wielkanocną; mogą być ilustracje;

Dziecko po kolei wyciąga rzeczy np. z koszyka i nazywa je; Rodzic tłumaczy ich znaczenie, np.:

jajka – nowe życie;

sól – ochrona przez zepsuciem;

baranek – symbol Pana Jezusa;

babka wielkanocna – radość spotkania przy wielkanocnym stole.

 

 „Układanie zdań z wyrazem…” – zabawa dydaktyczna - wyrazy zamieszczone poniżej:

 

Dziecko wybiera jeden z wyrazów i próbuje go odczytać;  

Potem  układa zdania z tym wyrazem.

Zdania nie mogą się powtarzać.

Dziecko liczy słowa w każdym ze zdań osobno;

Kiedy dziecku zabraknie pomysłu, wybiera kolejny wyraz itd.;

 

 

Jajko        Baranek       Babka 

Palma       Pisanka   

 

Turlanie jaj – zabawa ruchowa

 

Na podłodze należy uformować  koło np. z wełny, wewnątrz którego można włożyć np. owoce, lub  słodycze, lub maskotki.  Bierzemy dla siebie i dajemy dziecku  gotowane na twardo jajko (pisankę). Stajemy w umówionej odległości. Po kolei turlamy jajko w kierunku koła. Przedmiot, którego dotknie jajko, wędruje do osoby, która je turlała. I tak do wyczerpania zawartości koła. Na końcu sprawdzamy (dziecko przelicza), kto ile zdobył przedmiotów.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne dla dzieci młodszych – rysowanie pośladzie

Ćwiczenia grafomotoryczne dla dzieci młodszych – rysowanie po śladzie

 

szlak.png