14.04.2020

TEMAT TYGODNIOWY: PRACA ROLNIKA

TEMAT:  PRACOWITY DZIEŃ ROLNIKA – WTOREK 14.04.2020

ZADANIA:

- ,,WSPÓLNA PRACA” – słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego.

Kwaknął kaczor

raz i drugi:

– Na podwórku

widzę pługi...

Kwa, kwa!

Wróbel siedzi

na stodole:

– Już gospodarz

jedzie w pole...

Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł

na ugorze:

– Już gospodarz

w polu orze...

Hop, hop!

Na płoteczku

kogut pieje:

– Już gospodarz

w polu sieje...

Ko, ko!

Na topoli

kraczą wrony:

– Już koniki

ciągną brony...

Kra, kra!

Teraz krzyczą

wszyscy razem:

– Oraliśmy

z gospodarzem...

Hej, hej!

Rozmowa dotycząca wiersza. Wyjaśnienie trudnych pojęć:

Pług https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82ug

Brony https://pl.wikipedia.org/wiki/Brona_(rolnictwo)

 Orka https://pl.wikipedia.org/wiki/Orka_(rolnictwo)

Rodzic zadaje pytania:

Jakie zwierzęta występowały w wierszu?; O czym opowiadały  zwierzęta?; Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?; Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik?

- „PRACA ROLNIKA” – zabawa naśladowcza. R. opowiada historię, dzieci zaś mają zadanie naśladować wszystkie czynności opisane w opowiadaniu.

W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka płynęło ciepłe mleko.

Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć.

-„PRACA ROLNIKA” – zabawa dydaktyczna. R. przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy ( lub klocki). Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:

1. W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

2. W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?

3. Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?

BRAWO! NA PEWNO PORADZILIŚCIE SOBIE Z ZADANIAMI.