16 kwietnia 2020 u Kotków

TEMATYKA TYGODNIOWA: Praca rolnika

TEMATYKA DNIA: Jak powstaje chleb

PROPOZYCJE ZABAW:

1.Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica - „ Żyto i chleb " Czesław Janczarski

Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole. – Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki. – Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb. Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił."Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.” Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku. – Co jest w tym worku? – zapytał miś. – Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.” Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?” Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?” Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.

Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

Gdzie na  spacer poszła Ania z Uszatkiem?; Co tam widzieli?; Co w workach wiózł dziadek Walenty?; Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?; Jak powstaje chleb?; Jak do powstawania chleba przyczynia się rolnik?; Jak do powstawania chleba przyczynia się młynarz?; Jak do powstawania chleba przyczynia się piekarz?; Jak do powstawania chleba przyczynia się sprzedawca?; Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?

2.Oglądanie bajki " Jak produkowany jest chleb"  https://youtu.be/kWq3VMWJ9MA2. 

3.Zabawa rozwijająca zmysł smaku" Jaki to chleb"- rozpoznawanie rodzaju pieczywa po smaku.

Dziecko ogląda i wącha pieczywo. Następnie rodzic zawiązuje dziecku na oczach opaskę, zadaniem dziecka jest rozpoznać, jakie to pieczywo: chleb biały, razowy, bułka, rogal, bułka maślana.

4." Co jeszcze robimy ze zboża" - obserwacja produktów zbożowych wśród kuchennych zapasów np: mąki żytniej, mąki pszennej, kaszy mannej, kaszy jaglanej, płatków owsianych.Rozmowa o tych produktach- które z nich najbardziej lubisz.

5." Rysujemy litery" - zabawa grafomotoryczna.

Rodzic na talerzykach rozsypuje dziecku produkty pochodzenia zbożowego, a dziecko paluszkiem lub rurką pisze na nich imię swoje i najbliższych.

6." Młyn"- zabawa plastyczna.

Dziecko wypełnia kontur młyna różnymi rodzajami kasz, przykleja kaszę na sylwetę młyna.

Proszę o zrobienie zdjęcia pracy dziecka.

 

 

 

                                                          Życzę Wam Kochani miłego dnia!