Czwartek - 23 kwietnia

 23 kwietnia 2020

 


Temat tygodnia: "Praca rolnika"

1. Czytanie dzieciom opowiadania Cz. Janczarskiego "Jak powstaje chleb" - treść i praca z wierszem - w załączniku;
2. :Smakujemy chleb" - gimnastyka buzi i języka;  - w załączniku;
3. Zabawa grafomotoryczna - "Rysujemy litery" - na tacce lub dużym talerzu, wysypujemy np. sól, kaszę; dziecko pisze palcem swoje imię, a potem imiona członków rodzin, lub dowolne , podane przez rodzica proste wyrazy; dzieci młodsze rysują np. figury geometryczne, nazywają je, lub rysują dowolne treści;
4. Praca z PiL  59 - dla dzieci 6-letnich - przeliczanie w zakresie 8;
5. Zabawa grafomotoryczna "Dorysuj brakujące części" - dla dzieci młodszych - w załączniku;
6. Zabawa grafomotoryczna - "Rysuj po śladzie" - pisanie liter - w załączniku;
8. Zabawa ruchowa przy piosence "W kurniku" 

 

 

 

Żyto i chleb

– słuchanie opowiadania Czesława Janczarskiego.

 

Dzieci słuchają z uwagą, zapamiętują treść by potem móc odpowiedzieć na pytania;

 

 Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole. – Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki. – Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb. Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.” Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku. – Co jest w tym worku? – zapytał miś. – Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.” Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?” Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?” Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.

 

Rozmowa z dziećmi dotycząca treści opowiadania:

 

 Gdzie na  spacer poszła Ania z Uszatkiem?

 Co tam widzieli?

 Co w workach wiózł dziadek Walenty?

 Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?

 Jak powstaje chleb?

 Jak do powstawania chleba przyczynia się rolnik?

 Jak do powstawania chleba przyczynia się młynarz?

 Jak do powstawania chleba przyczynia się piekarz?

 Jak do powstawania chleba przyczynia się sprzedawca?

 Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?

 

 

„Smakujemy chleb”

– gimnastyka buzi i języka; ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy

dajemy dzieciom chleb pokrojony na małe kromki oraz skórkę od chleba. Dzieci naśladują czynności rodzica.: mlaskanie, dokładne przeżuwanie skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy), przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w głąb jamy ustnej, ściąganie warg w dziubek, przesyłanie sobie nawzajem całusków.

 

 

Zabawa grafomotoryczna - „Dorysuj brakujące części;

Dziecko ma dorysować dokładnie takie same brakujące części domku.

 

 

domek.png

 

literki.png

 

fff.png

 

iii.png