4.05 Biedronki

Temat: Moje książki.

Data: 04.05.2020

Zadania:

1. "Strażnik książek" - rozmowa na temat treści opowiadania Magdaleny Zawadzkiej

W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić o pomoc.

– Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak i wyruszył w drogę. Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę.

– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.

– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.

– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos. Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:

– Kto tam? – Proszę, wpuść mnie! Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we własnej osobie.

– Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza. Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek.

– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej. Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.

– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.

– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie. 

– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.

– O nie! – zaprzeczył czarodziej. – Tak myślą tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy. Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć. 


Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania , np.: Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?; Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?; Co zrobił rybak?; Jak zakończyła się ta historia?; Dlaczego powinno się czytać książki?; Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?; Do czego służą książki? 

2. Karty pracy 4.1 - nazywanie różnych rodzajów książek. 

Dla 5 - latków:  Praca z Książką 4., 1 – rozwijanie logicznego myślenia, odczytywanie kodu i umieszczanie nalepek we właściwych miejscach. Zadanie dodatkowe – łączenie w pary takich samych książek. 

3. "Bohaterowie naszych książek" - zabawa grafomotoryczna  z Piszę i liczę 64

4. Jak powstaje książka? - prezentacja 

 

5. Dzisiaj (4.05) obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka.

Dodatkowe karty pracy: