5.05 Biedronki

Temat: W bibliotece.

Data: 5.05 2020

Zadania: 

1. "Kłótnia książek" – słuchanie opowiadania Łukasza Bernady 

W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły się między sobą.

– Ja jestem najciekawsza – przechwalała się historia o piratach.

– Opowiadam o niesamowitych przygodach!

– Nieprawda! – odpowiedziała inna.

– U mnie można przeczytać informacje o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów.

– Nie macie racji! – krzyknęła następna.

– Najciekawsze są nowe modele aut!

Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie poproszono mądrą księgę baśni.

– Zanim odpowiem – rzekła – wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was w podróż po naszym miasteczku.

Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło, a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań.

W jednym dzieci czytały historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach i wypiekach.

Jeszcze w innym pan trzymał w rękach powieść. 
– Tam nie lecimy – oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek.

– Tam nie ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć. Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach, czy samochodach.

– Czytelnicy lubią różne książki – uspokajała księga baśni.

– A to oznacza, że każda z nas jest ważna.

– Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.

– Tak. Tylko dla kogoś innego. W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka.

Wkrótce przybyły również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki, jeden z chłopców powiedział:

– Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek. Czy mogę wypożyczyć od razu trzy? – Oczywiście! A które byś chciał?

– O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!

Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, np. Jak nazywa się miejsce, w którym były książki?; O co pokłóciły się książki?; Kto pomógł rozwiązać problem?; Co zrobiła księga z bajkami, by pogodzić książki?; Popatrzcie na ilustrację w książce. Co można robić w bibliotece?; Jak należy zachowywać się w bibliotece?

Po rozmowie dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Czytanka 64–65. 

 Dla 5-latków:  Praca z Książką 4., 2 – liczenie głosek w wyrazach. Zadanie dodatkowe – układanie książek od największej do najmniejszej.

2. "Książki na półkach" - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Karty Pracy 4.2. 

3. Dodatkowe karty pracy: