Wtorek - 12 maja 2020

 

12 maja 2020


Temat: "Jak powstaje książka?"
 
1
. Czytanie opowiadania Ł. Bernady "Kłótnia książek" - treść w załączniku; rozmowa n/t treści opowiadania i ilustracji w Cz 64-65;
2. Zabawa dydaktyczna "Książki na półkach"  z wykorzystaniem KP4. 2 - treść zabawy w załączniku;
3. Zabawy muzyczne przy piosence  Warszawska Syrenka" - piosenka z poprzedniego tygodnia -  w załączniku;
4. "Plastelinowe czytanki" -zabawa manualna - w załączniku;
5. Praca plastyczna "Moja ulubiona książeczka" - malowanie farbami ilustracji pochodzącej z ulubionej bajki, baśni, opowiadania;
6. Ćwiczenia graficzne - kolorowanie postaci z bajek;
Można też  wykorzystać inny materiał do pracy: papier kolorowy, bibuła, wstążki, sznurek, koraliki, kawałki materiału, wełny - wg pomysłu dziecka;

Obszar załączników

 

Opowiadanie Ł. Bernady „Kłótnia książek”

 

W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły

się między sobą.

– Ja jestem najciekawsza – przechwalała się historia o piratach. – Opowiadam o niesamowitych przygodach!

– Nieprawda! – odpowiedziała inna. – U mnie można przeczytać informacje

o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów. – Nie macie racji! – krzyknęła następna. – Najciekawsze są nowe modele aut!

Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie poproszono mądrą księgę baśni.

– Zanim odpowiem – rzekła – wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was

w podróż po naszym miasteczku. Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło,

a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu

oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań. W jednym dzieci czytały historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach i wypiekach. Jeszcze w innym pan trzymał w rękach powieść.

– Tam nie lecimy – oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek. – Tam nie

ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć.

Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne

książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach, czy samochodach.

– Czytelnicy lubią różne książki – uspokajała księga baśni. – A to oznacza,

że każda z nas jest ważna.

– Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.

– Tak. Tylko dla kogoś innego.

W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka. Wkrótce przybyły również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki, jeden z chłopców powiedział:

– Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek. Czy mogę wypożyczyć od razu

trzy?

– Oczywiście! A które byś chciał?

– O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!

 

Dzieci odpowiadają na pytania: 

Jak nazywa się miejsce, w którym były książki?

O co pokłóciły się książki?

Kto pomógł rozwiązać problem?

Co zrobiła księga z bajkami, by pogodzić książki?

 

Popatrzcie na ilustrację w książce:

Co można robić w bibliotece?

Jak należy zachowywać się w bibliotece?

 

Po rozmowie dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Cz 64–65

 

„Książki na półkach” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.2.

Potrzebne będą 2 półki

 

- Dziecko układa na półce osiem książek, jedną obok drugiej - małe i duże:

 

Dziecko wykonuje kolejne polecenia rodzica:

- Policz głośno książki na półce

- Podpisz półkę właściwą liczbą (8 )

- Na drugiej półce połóż tyle samo książek, co na pierwszej

- Dołóż jedną książkę

 - Ile jest książek na półce? ( 9 ) Prezentujemy  liczbę 9

 

Dzieci opowiadają, jak wygląda, odszukują ją wśród innych liczb.

- Policz, ile jest książek małych, a ile dużych?

 - Wskaż trzecią, piątą, siódmą, dziewiątą książkę

 - Podpisz ją odpowiednią liczbą

 

999.png

 

cyfry.png

 

Na koniec wykonują pracę w KP4.2

 

 

„ Warszawska Syrenka” – zabawy muzyczne przy piosence.

 Zabawa rytmiczna – realizacja piosenki za pomocą gestodźwięków.  

Dzieci słuchają lub śpiewają zwrotkę piosenki, wykonując w jednym takcie kolejne ruchy:

klaśnięcie w dłonie,

uderzenie lewą ręką w lewe udo,

uderzenie prawą ręką w prawe udo.

 

Podczas refrenu poruszają się krokiem walczyka:

ręce na biodrach,

krok w prawo,

dostawienie nogi lewej i wspięcie na palce,

opad na całe stopy,

krok w lewo, dostawienie prawej nogi i wspięcie na palce,

opad na całe stopy.

 

 „Syreny” – zabawa ruchowa.

Dzieci maszerują przy rytmie marszowym.

Gdy usłyszą rytm na trzy – walczyka, zamieniają się w „syrenki”,

tzn. kładą się na brzuchu i unoszą górną część tułowia do góry. 

 

 

 „Plastelinowe czytanki” – zabawa manualna.

 Dzieci ugniatają kawałki plasteliny, robią z nich wałeczki i starają się nadać im kształt –

najpierw liter podawanych przez rodzica, a następnie kolejnych liter

w wymyślonym przez siebie słowie.

 

Kolorowanki poniżej:

 

obraz 1.png

obraz 2.png

obraz 3.png

obraz 4.png