13 maja 2020 u Kotków

TEMATYKA TYGODNIOWA: Na łące

TEMATYKA DNIA: Owady na łące

PROPOZYCJE ZABAW:

1.Zabawa matematyczna w oparciu o opowiadanie "Gdzie się podziały nasze kropeczki? "Joanny Modelskiej.

 Na łące panował niespokojny gwar. W trawie aż huczało od krzyków. – Co to za hałasy? Co się z wami dzieje? – spytał przysadzisty żuk. – Ktoś nam ukradł kropeczki ze skrzydeł! – wykrzyknęły przestraszone biedronki. – Bez nich nie jesteśmy już takie same. Kto teraz będzie chciał wypatrywać nas w trawie? Czyje oko ucieszymy naszym widokiem…? – zawiesiła głos najstarsza z biedronek. Kto śmiał to zrobić?! – oburzył się żuk i ze zdziwienia aż postawił swoje różki na sztorc.

Tu, na łące, wszystkie owady mieszkają razem i sobie pomagają – zauważył pasikonik. – To znaczy, że zakradł się do nas jakiś intruz – odparł żuk po chwili namysłu. – Czy ktoś widział coś podejrzanego? – Ja! Wczoraj przelatywały tędy te pomarańczowe niby-biedronki – zabzyczała pszczoła. – Tak – zamyślił się żuk. – Te psotnice już nieraz dały się nam we znaki. Pewnie to one ukradły kropki biedronkom i przyczepiły do swoich skrzydeł. – I co teraz, żuku? Musimy jakoś wspomóc nasze przyjaciółki! – odezwał się pasikonik. – Czy ktoś ma pomysł? Zapadła cisza. Mimo że owady bardzo chciały pomóc swoim koleżankom, żaden z nich nie wiedział, czym zastąpić skradzione kropeczki. Całej rozmowie przysłuchiwały się polne rośliny, szumiąc z oburzenia. Wtem nad rozmówcami pochylił się kwiat maku. – Wiem, że do biedronki mi daleko, ale w moim kwiecie są czarne nasiona, które mogę oddać biedronkom – zasugerował nieśmiało mak. – Naprawdę? Zrobiłbyś to dla nas? – z niedowierzaniem spytała najstarsza biedronka. – Z przyjemnością i zaszczytem – radośnie odparł kwiat. Na łące rozległy się wesołe okrzyki. Owady ochoczo wzięły się do pracy i pomogły nalepić nowe kropki na czerwonych skrzydłach. A kiedy już skończyły, biedronki znowu wyglądały tak jak zawsze.

Dzieci mają przed sobą sylwety biedronek z przyczepionymi kropkami – na każdej biedronce jest inna liczba kropek. N. zadaje dzieciom pytania i wydaje polecenia:

-Co przydarzyło się biedronkom?

- Kto im pomógł?

- Co zrobili przyjaciele biedronek z łąki?

- Zróbcie tak, by biedronki nie miały kropek. Ile kropek ma teraz każda biedronka?

 

 

Rodzic prezentuje dzieciom cyfrę 0. Dzieci opisują jej kształt, porównują ją do znanych sobie kształtów. Odszukują ją wśród znanych liczb.

 

 

Dzieci wykonują zadania w Karcie pracy nr 4 - zgodnie z tematyką oraz w książce " Piszę i Liczę" lub Zeszycie Grafomotorycznym.

2.Zabawy muzyczno - ruchowe przy piosence " Śpiewam na łące" https://www.hungama.com/song/%9Apiewam-na-%C5%82C4%85ce/50049885/

1. Jest złoto i błękitnie,a wokół łąka kwitnie,

po łące sobie hasam  i trawę mam do pasa.

Ref.:  Tu motylek, a tam dzwonek,

 tu stokrotka, tam skowronek,  

 szumi trawa, pachnie ziółko,

 a ja śpiewam sobie w kółko.

 
2. Nad łąką lecą much
y

 i trzmiele jak poduchy

 i wielkie, straszne osy,

 bzyczące wniebogłosy! 

3. Na łące rosną trawki,

 kaczeńce, osty, babki,

 pokrzywa, kilka mleczy

 i mnóstwo innych rzeczy.

 4. Po łące łażą stonki

 i żuczki i biedronki,

 ślimaki, mrówki, świerszcze

 i nie wiem co tam jeszcze.

Zabawa muzyczna „Jakie owady mieszkają na łące?” – dzieci słuchają piosenki, a następnie porządkują ilustracje przygotowane przez rodzica, zgodnie ze słowami piosenki.

Dzieci dzielą nazwy owadów na sylaby i głoski : motyl, żuk, ważka, pszczoła, biedronka, komar, świerszcz, trzmiel, mucha, przeliczają głoski i sylaby.
Na koniec dzieci starają się przyporządkować podpisy do rysunków. Przy powtórnym odtworzeniu dzieci próbują rytmicznie recytować zapamiętane słowa piosenki. 

 

 

3.Spacer na łąkę - "Obserwujemy owady"

 

                                                          Życzę Wam miłego dnia kochane dzieciaczki!