Czwartek 14 maja 2020 u Kotków

TEMATYKA TYGODNIOWA: Na łące

TEMATYKA DNIA: Rozwój motyla

PROPOZYCJE ZABAW:

1.Zabawy ruchowe dla smyka:

- zabawa ożywiająca " Bocian na łące" - dziecko biega swobodnie po pokoju, na sygnał rodzica np:gwizdek, klaśnięcie przyjmuje postać bociana - staje na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki - przez 5 sekund, po czym ponownie biega

- zabawa skoczna" Skaczące żabki"  przy piosence https://youtu.be/bSvnVcfC3-s   

dziecko naśladuje skoki żab podczas śpiewu piosenki, podczas przerwy w śpiewaniu siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab.

2." Cud narodzin motyla" https://youtu.be/3HvR0aETxOA - oglądanie bajki

3. Słuchanie „Bajeczka o motylku” czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl  autorstwa : Magdaleny Tokarczyk, Olgi  Adamowicz czytanej przez rodzica

Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,
opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.
O motylku kolorowym zaraz się dowiecie,
co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?
A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,
Bo wszystko zaczęło się dnia pewnego,
Gdy motyla mama jajeczka na listkach składała
I nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.
Z tych małych jajeczek gąsienice się powykluwały,
I listki dookoła ciągle obgryzały,
Bo głodomory z nich były niebywałe
i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.
Gdy urosły już odrobinę, to postanowiły odpocząć chwilę.
Znalazły pod gałązką zakątek mały,
gdzie dookoła kokonem się poowijały.
I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,
siedziała sobie poczwarka motylka.
Aż w końcu kokon popękał wszędzie,
I zaraz z niego motylek będzie.
Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,
Zaczął nagle latać, w powietrzu „szybował”
A potem kolorowe skrzydełka wystawił do słonka
Motylków zaraz będzie cała pełna łąka.
Czy teraz już kochane dzieci wiecie,
Skąd motylki borą się na tym świecie?

Próba opowiedzenia przez dziecko na podstawie filmu, wiersza lub ilustracji  historii powstania motyla

4. Zabawa matematyczna " Motyle" w oparciu o liczmany - sylwety motyli, sylweta kwiatka , znaki : "+", "- ", " ="

- Na kwiatku siedział jeden motyl, doleciały do niego dwa motyle. Ile motyli siedzi na kwiatku?

1+2=3

- Na kwiatku nie siedział żaden motyl, nagle przyleciało do niego 5 motyli. Ile motyli siedzi teraz na kwiatku?

0+5=5

- Na kwiatku siedziało 8 motyli, 4 odleciały.Ile motyli jest nadal na kwiatku?

8-4=4

- Na kwiatku siedziało 7 motyli, 6 odleciało.Ile motyli zostało na kwiatku?

7-6=1

Rodzic mówi zadanie, a dziecko układa liczmany na kwiatku zgodnie z jego treścią, pod spodem koduje wykonane czynności za pomocą cyfr i znaków.Odczytuje działania.

6.Zabawa ortofoniczno - ruchowa " Na wiosennej łące"

Rodzic opowiada historię, a dziecko za pomocą gestów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbuje odwzorować treść opowiadania.

Jest piękna pogoda, świeci słonko – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, podnosi ręce do góry i wykonuje szybkie, rotacyjne ruchy dłońmi.

Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy – dziecko wstaje.

Mrówki budują swoje miasto – z rękami na biodrach dziecko wykonują obrót tułowia, raz w lewo, raz w prawo. Zajączki skaczą po łące – dziecko mówi trzy razy: kic, kic, kic, i wykonuje trzy skoki obunóż 
Żabki pływają w jeziorze dziecko mówi: kum, kum, a potem robi dwa przysiady                                               

Ptaszki wysoko fruwają po niebiestojąc w miejscu, dziecko mówi: pi, pi, pi, a potem biega z rozłożonymi rękami. Bocian dostojnie kroczydziecko idzie z wysokim podnoszeniem nóg, zatrzymuje się, wyciąga do przodu ręce i naśladując ruch bocianiego dzioba, mówi: kle, kle.                                                                                                     Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrzedziecko mówi: szu, szu, szu, kołysze na boki wysoko podniesionymi rękami.                                                                                                                                                Zaczął padać majowy deszczyk dziecko kuca i rytmicznie uderza rękami o podłogę, mówiąc: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków – dziecko siada w siadzie skrzyżnym na dywanie. 

5.Praca  z książką "Piszę i Liczę" str 67.

6.Zabawa plastyczna " Motyl" wg wzoru.

 

 

                                                                     Życzę Wam Kochani miłego dnia!