8.06.2020p

Data: 08.06
Temat: ,,Moje zwierzątko"


1. Czytanie opowiadania J. Raweckiej "Pół marzenia" - treść i praca z tekstem w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4,14 - dla dzieci 6 letnich;
3. Praca plastyczna "Pies" z wykorzystaniem materiałów odpadowych - w załączniku;
4. Zabawy ruchowe "Kulawy piesek"; "Kotki piją mleczko" - w załączniku;
5. Zabawa paluszkowa "Pięć kociątek" - w załączniku;
6. Zabawy słuchowe "Tropimy głoskę z "  z wykorzystaniem K4 - dla dzieci 5 letnich;
7. "Kochajmy zwierzęta" - wypowiadanie się dzieci na zadane pytanie - "Co robi, jak zachowuje się ktoś, kto kocha zwierzęta? - zwracamy uwagę na problem bezdomnych zwierząt, schronisk, oraz uświadomienie dzieciom, że zwierzęta to nie zabawki i wymagają naszej ciągłej opieki;
8. Zabawa dydaktyczna "Literki'  - nazywanie liter, wyszukiwanie ich w wyrazach, kolorowanie liter, nazywanie obrazków i kolorowanie ich; w załączniku;

 

1. „ Pół marzenia”  – rozmowa na temat treści opowiadania Joanny Raweckiej.

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała,

ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już

wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.

Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem

i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka

Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy

wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie

chcą się zgodzić.

Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.

„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć

psa „na pół”.

Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.

Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny

wydawała jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole,

bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na

skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu

opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka,

czując, że jest to bardzo mądre.

Zadajemy dzieciom pytania:

-O czym marzyła Nina?;

-Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?;

- Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?;

-Kto pomógł Nince?;

-Jak rozwiązała problem pani Ada?;  

-Jak należy opiekować się zwierzętami?;

Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?

 

2. „Pies” – praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów odpadowych.

Dzieci mają do dyspozycji rurki po papierze toaletowym, kolorowe nakrętki o różnej wielkości,

papier makulaturowy, patyczki po lodach lub słomki do napojów, nożyczki, klej.

 Dziecko ma dwie rurki. Z jednej odcina kawałek długości ok. 1/3 całości

– jest to głowa psa. Na papierze rysuje i wycina uszy, które dokleja do głowy.

Do tułowia dokleja cztery nogi z patyczków po lodach i ogon – zrolowany kawałek

papieru gazetowego. Następnie mocuje głowę do tułowia i dorysowuje lub dokleja

szczegóły – oczy, nos, obrożę, łatki na tułowiu itp. – według własnego pomysłu.

 

4. Zabawy ruchowe;

„Kulawy piesek” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania

 Dzieci naśladują chód psa z chorą nogą – poruszają się na czworakach, ale jedna z nóg

nie dotyka podłogi. Co jakiś czas „pieski odpoczywają” – dzieci siedzą w klęku

skulnym.

„Kotki piją mleczko” – zabawa na czworakach z elementem zabawy matematycznej;

Wycinamy 9 kół z papieru. ( miseczki kota ) i na każdej misce piszemy inną cyfrę od 1 – 9 ;

„Dziecko-kotek” klęczy obok dowolnej miski – wycięte koła z papieru -  nachyla się i naśladuje picie mleka językiem z miski. Na hasło: Kotek na spacer! – chodzi na czworakach między miskami. Na hasło: Kotek pije mleko np.  z miseczki nr 6; Dziecko szuka miseczki z daną cyfrą 6  i z tej miseczki naśladuje picie mleka.

Powtarzamy zabawę kilka razy, za każdym razem mówiąc inną  cyfrę.

5. „Pięć kociątek” – zabawa paluszkowa  - Dzieci naśladują rodzica wg czytanego tekstu;  Potrzebny będzie koszyk;

Śpi w koszyku pięć kociątek,

to bajeczki jest początek.

(dzieci do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkładają wszystkie palce drugiej

dłoni)

Gdy się kotki obudziły,

to z koszyka wychodziły:

(dzieci poruszają wszystkimi palcami w koszyku)

najpierw rudy, potem szary

(dzieci wysuwają z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)

potem czarne dwa do pary.

(dzieci wysuwają palec środkowy i serdeczny)

A na końcu wyszedł biały,

dzielny, chociaż bardzo mały.

(dzieci wyjmują mały palec i poruszają nim nad koszykiem)

8.