ZAKŁADAMY WIOSENNĄ HODOWLĘ
POSŁUCHAJ OPOWIADANIA pt.,, O żółtym tulipanie” opracował H.Urbanek wg M.Różyckiej
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno.
Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja, Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się, maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę – powiedział Tulipanek i, odwróciwszy się w drugą stronę, znów smacznie zasnął.
Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowu pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja, Deszcz. Pozwól mi wejść do swojego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zmoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk Słoneczny – powiedział cieniutko głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale Promyk Słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domku tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
– Kto tam puka? – zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my, Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie.
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”.
I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go...
I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
Teraz już na pewno będzie wiosna.
Pytanie do opowiadania:
Jakie postacie wystąpiły w opowiadaniu?; Gdzie znajdował się domek Tulipanka?; Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić Deszczyku?; Co zrobili Deszczyk i Promyk Słoneczny?; Kto znalazł Tulipanka w ogrodzie?; Jak wyglądał Tulipanek, kiedy był schowany w domku pod ziemią?;Jak wyglądał, kiedy wyszedł z domku?
Gimnastyka buzi i języka” – zabawy logopedyczne:
a) „Wąchamy wiosenne kwiaty” – zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają je buzią, mówiąc: aaaaach (zachwycając się urokiem wiosennego kwiatka).
b) „Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy. Na umówiony gest dzieci wysuwają szeroki język jak najdalej do przodu, robią „łyżeczkę” i chowają język.
c) „Rechot żaby” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki i zatrzymują
w nich powietrze. Następnie naciskają je palcami wskazującymi, wolno wypuszczają powietrze z jednoczesnym prychnięciem.
d) „Złapana mucha” – ćwiczenia języka. Dzieci zaciskają usta i wypychają policzki
od środka końcem języka (w różnych kierunkach), naśladują lot muchy złapanej przez żabę.
Posłuchaj i naucz się się piosenki Fasolki ,, Wiosna w ogródku"
https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag
Tekst:
1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały ,ona planowała .
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.
2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2
FASOLA – OBSERWACJA ROZWOJU ROŚLINY.
Krok 1. Przygotuj potrzebne materiały pod uprawę fasoli.
JAK ZROBIĆ?
1.Na słoiku montujemy gazę i układamy kilka fasolek.
2. Wlewamy wodę do słoika tak by fasolki dotkały wody.
3. Odstwiamy w słoneczne miejsce.
Krok2. Przygotuje dziennik obserwacji.
DZIENNIK OBSERWACJI
Gotowe :) Podpisz swój dzienniczek i ozdób pierwszą stronę. Codziennie obserwuj swoją fasolkę, a jeśli zauważysz jakieś zmiany zanotuj je od razu w swoim dzienniku obserwacji :)Miłej zabawy :)