Zadania 30.03.2020 Biedronki
Temat dnia: W gospodarstwie.
Data: 30.03.2020
Zadania:
1. Praca z wierszem:
„W zagrodzie”
Bożena Forma
Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.
Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.
Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.
Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Kto jest bohaterem wiersza? Co od rana robi gospodyni Magda? Jak myślicie, gdzie mieszka gospodyni?
2. Na wiejskim podwórku - omówienie ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko: Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? Jak wyglądają te zwierzęta? Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi? Które mają rogi? Jak poruszają się ptaki? itp
3. "Dopowiedz i zrób" - zabawa z rymami. Mówimy zdania, dziecko musi dokończyć i wykonać czynność:
Powiedz: prosię i podrap się po .... (nosie)
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie... (dłoń)
Powiedz: krowy i dotknij palcem .... (głowy)
Powiedz: króliczki i nadmij ... (policzki)
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem... (brzuszka)
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa....(trzy)
4. Posłuchajcie opowiadania. Kiedy usłyszycie nazwę zwierzątka, proszę abyście naśladowali jego odgłos np. koza – mee; baran – bee; kura – ko, ko; kogut – kukuryku; koń – ihaha; krowa – mu, mu; świnia – kwi, kwi; indyk – gul, gul; pies – hau, hau; gęś – gę, gę; paw – lulu.
Wyprawa na wieś
Bogusław Michalec
Dziś przy płocie, gdzieś nad Sanem, koza kłóci się z baranem. Taka sprzeczka to nie żarty: kto z nich bardziej jest uparty? Tuż przy skręcie na Jaworzno grały kury w piłkę nożną. Mecz sędziował kogut stary, co miał buty nie do pary. W bramce była wielka dziura, więc mocniej jakaś kura kopnąć tu zechciała piłkę, choćby nawet przez pomyłkę, to szukano piłki potem od niedzieli po sobotę. Ale wbrew tym przeciwnościom, kury grały z przyjemnością. Koń, co wiele w życiu przeżył, dziś w uśmiechu zęby szczerzy. Rzekł, gdy wsparł się na podkowie: „Dobrze jest mieć końskie zdrowie”. Jedni mają strojne szaty, za to krowa – czarne łaty. Smutnie muczy całe lata: „Nie chcę dłużej być łaciata”. Pewna świnka w Świnoujściu marzy wciąż o zamążpójściu. Szuka ciągle kandydata „Miła jestem i bogata. To nie będzie pierwszy lepszy, chcę by był najlepszy z wieprzy. Niech ma frak i krawat w prążki, niech uczone czyta książki. Niech kwiatami też mnie wita, niech je widelcem z koryta. Zresztą – po co tyle krzyku – mogę sama żyć w chlewiku”. Gdy się indyk rozindyczy, nikt indyka nie przekrzyczy. Niech pies szczeka, baran beczy, indyk swoje, indyk przeczy: „Ja wiem lepiej, nie masz racji. Już mówiłem przy kolacji, że od Gdańska, aż po Kraków, indyk jest najlepszym z ptaków. Gdy się gęś ze złości trzęsie, robi miny bardzo gęsie. Ranek, albo popołudnie, gęś wykrzywia się paskudnie. Księżyc zajął miejsce słońca, fochom gęsi nie ma końca. Pyta paw i pyta kura: „O co taka awantura?”
5. Zadanie dla 5 - latków:
Praca z książką, K3., 24 – ćwiczenie małej motoryki; poszerzanie wiedzy na temat zwierząt mieszkających na wsi; rysowanie po śladzie zwierząt oraz dróg do ich domów.
6. Utrwalamy piosenki z języka mniejszości narodowej - języka niemieckiego
https://www.youtube.com/watch?v=xOl01SP93YE
7. Zapoznanie z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=osQgeM6uFJg
8. Karty pracy do wyboru: