Czwartek - 2 kwietnia
Data: 02.04
Temat: "Wielkanocne tradycje" cd.
1. Słuchanie piosenki "Bajkowe pisanki" :
- tekst i praca z tekstem w załączniku;
2. Posadzenie rzeżuchy w ziemi, lub na zwilżonej wacie - dziecko powinno sprawdzać, czy podłoże jest wilgotne; obserwuje wzrost;
3. Praca plastyczno - techniczna - "Zajączek" - sposób wykonania w załączniku;
4. Ciekawostki n/t Świąt Wielkanocnych - w załączniku;
5. Zabawa dydaktyczna "Liczymy pisanki'" i "Tyle, ile?" - w załączniku;
6. Kolorowanka świąteczna; - w załączniku;
„Bajkowe pisanki” – osłuchanie z piosenką Urszuli Piotrowskiej.
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.
Bajkowe pisanki, bajkowe.
rozdamy je z dobrym słowem.
Świątecznym życzeniem,
wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha.
Pisankowych opowieści
zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
w gości wybrał się baranek.
A dla niego mała kurka
kosz bajkowych ma pisanek.
– Rozmowa na temat treści piosenki – dziecko stara się odpowiadać na pytania;
np. Do kogo przyszła kurka?;
Z czym przyszła?:
Co zając chciał namalować na jajkach?;
Jak nazywają się malowane jajka?;
O jakich roślinkach jest mowa w tej piosence?; itp.
– Realizuje rytm piosenki – klaszcząc, tupiąc, wybijając rytm na woreczkach, klockach, łyżkach,
dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą.
– Analiza słuchowa zdań z piosenki –dziecko odzwierciedla ich liczbę stukaniem dłonią o
podłogę;
– Analiza i synteza słuchowa wybranych wyrazów – dziecko wyklaskuje sylaby, liczy je;
Jak zrobić zajączka z papieru?
Materiały do zrobienia zajączka:
-trzy kwadraty w jednolitym kolorze,
-dwa średnie kółka,
-dwa nieco większe kółka,
-małe kółeczko,
-mały prostokąt,
-kawałek kartki w kolorze kwadratów.
Składamy w harmonijkę trzy kwadraty zaczynając od boku. Można dokonywać tego pojedynczo, lub ułożyć równo nasze kwadraty jeden na drugim i dopiero wtedy rozpocząć zaginanie. Każdą harmonijkę układamy osobno i składamy ją na pół.
Składamy kartki w harmonijkę.
Następnie sklejamy brzegi od zagięcia , tworząc harmonijkowe koło.
Na kartce rysujemy dwa uszka i wycinamy je. Na największych kółkach rysujemy gęsto kropeczki, a na oczkach robimy gęsto kropeczki, a na oczkach robimy gałki .Mały prostokącik rozcinamy na środku –powstaną z niego zęby. Na zębach naklejamy wykropkowane kółeczka, a na nich czarny nosek. W odpowiednim miejscu doczepiamy oczy, a od spodu doklejamy uszka i to wszystko.
Zabawa dydaktyczna „Liczymy pisanki”.
Dzieci wycinają szablony jajek i manipulują nimi – przeliczają wg treści opowiadania; szablon poniżej;
Ola włożyła do koszyka 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? 2. Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? 3. Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1 pisankę. Ile pisanek pomalowali razem? 4. W koszyku było 8 jajek do ozdobienia. Przyszedł Krzyś i potłukł jedno jajko. Ile jajek pozostało w koszyku?
„Tyle – ile?” – zabawa dydaktyczna.
Włączmy muzykę, którą dziecko lubi. Dziecko maszeruje, podskakuje, biega. Na przerwę w muzyce osoba starsza (rodzic, rodzeństwo) wystukuje np. na bębenku, na pudełku, klaszcząc liczbę (od 1 do 7). Dziecko wykonuje tyle samo przysiadów, podskoków lub innych ustalonych ruchów.