Wtorek - 14 kwietnia
14 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Na wsi"
1. Czytanie dziecku wiersza B. Formy "W zagrodzie" - rozmowa z dzieckiem n/ treści wiersza- w załączniku;
2. Omówienie ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko - rozmowa z dzieckiem n/p ilustracji - w załączniku;
3. Zabawa z rymami "Dopowiedz i zrób" - w załączniku;
4. Zabawa dydaktyczna "Dla kogo ten dom" - instrukcja w załączniku;
5. Ćwiczenia grafomotoryczne cd. - utrwalanie liter i cyfr - w załączniku;
Wiersz „W zagrodzie” - Bożena Forma
Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.
Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.
Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.
Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
Kto jest bohaterem wiersza?
Co od rana robi gospodyni Magda?
Jak myślicie, gdzie mieszka gospodyni Magda?
„Na wiejskim podwórku” – omówienie ilustracji przedstawiających
wiejskie podwórko (powyżej do wydruku), lub można wykorzystać własne ilustracje;
Rozmowa z dzieckiem:
Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
Jak wyglądają te zwierzęta?
Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi?
Które mają rogi?
Jak poruszają się ptaki?
Jak inne zwierzęta?
Jakie zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku można spotkać w mieście?
Kto dba o zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku?
Jak wygląda praca gospodarza?
„Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia (słowa do rymu) dopowiada dziecko..
Dziecko wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
- Powiedz: prosię i podrap się po … /nosie/.
- Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… /dłoń/.
- Powiedz: krowy i dotknij palcem … /głowy/.
- Powiedz: króliczki i nadmij … /policzki/.
- Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem … /brzuszka/.
- Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, … /trzy/.
Zabawa dydaktyczna „Dla kogo ten dom”
(poniżej są obrazki do wycięcia i zdania dla dzieci starszych)
Rodzic lub dziecko ma wyciąć obrazki zwierząt i ich domki i wymieszać je. Samodzielnie, lub z pomocą rodzica nazywa poszczególne domki. Potem wybiera jakieś zwierzątko nazywają je i dopasowuje do właściwego domku, który również nazywają – dzieci młodsze. A dzieci starsze dodatkowo jeszcze odczytują 4 poniższe zdania i umieszczają zdania pod właściwym obrazkiem i dopowiadają brakujące słowo.
Potem dzieci wskazują tylko te zwierzęta, które są hodowane na wsi.
Obora to dom dla……
Kurnik to dom dla…..
Stajnia to dom dla…..
Ul to dom dla…..