14.04.2020
TEMAT TYGODNIOWY: PRACA ROLNIKA
TEMAT: PRACOWITY DZIEŃ ROLNIKA – WTOREK 14.04.2020
ZADANIA:
- ,,WSPÓLNA PRACA” – słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego.
Kwaknął kaczor
raz i drugi:
– Na podwórku
widzę pługi...
Kwa, kwa!
Wróbel siedzi
na stodole:
– Już gospodarz
jedzie w pole...
Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł
na ugorze:
– Już gospodarz
w polu orze...
Hop, hop!
Na płoteczku
kogut pieje:
– Już gospodarz
w polu sieje...
Ko, ko!
Na topoli
kraczą wrony:
– Już koniki
ciągną brony...
Kra, kra!
Teraz krzyczą
wszyscy razem:
– Oraliśmy
z gospodarzem...
Hej, hej!
Rozmowa dotycząca wiersza. Wyjaśnienie trudnych pojęć:
Pług https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82ug
Brony https://pl.wikipedia.org/wiki/Brona_(rolnictwo)
Orka https://pl.wikipedia.org/wiki/Orka_(rolnictwo)
Rodzic zadaje pytania:
Jakie zwierzęta występowały w wierszu?; O czym opowiadały zwierzęta?; Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?; Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik?
- „PRACA ROLNIKA” – zabawa naśladowcza. R. opowiada historię, dzieci zaś mają zadanie naśladować wszystkie czynności opisane w opowiadaniu.
W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka płynęło ciepłe mleko.
Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć.
-„PRACA ROLNIKA” – zabawa dydaktyczna. R. przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy ( lub klocki). Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:
1. W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
2. W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
3. Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
BRAWO! NA PEWNO PORADZILIŚCIE SOBIE Z ZADANIAMI.