Środa - 15 kwietnia
15 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Na wsi"
1. "Wyprawa na wieś" - czytanie dziecku opowiadania B. Michalca; zabawa naśladowcza - w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna: "Połącz w pary"; - w załączniku;
3. Zabawa dydaktyczna - "Złóż obrazek z części" - w załączniku są 2 obrazki do pokolorowania przez dziecko. Potem rodzic ma pociąć na 6, 7 części każdy obrazek - (dla starszych dzieci) , dla dzieci młodszych na 4, 5 części; pomieszać je. Dziecko ma ułożyć je w całość; najpierw jeden, potem drugi obrazek; Po ułożeniu obrazka, dziecko ma powiedzieć, co on przedstawia i ułożyć przynajmniej po 2 zdania do każdego obrazka;
4. Zabawa matematyczna " Liczymy kocięta" - w załączniku;
5. Praca w KP. 3.23 -zapoznanie z liczbą 8 -dla starszaków;
6. Praca w K3. 24 - ćwiczenia małej motoryki; - dla dzieci 5 letnich;
Obszar załączników:
„Wyprawa na wieś "
– słuchanie opowiadania Bogusława Michalca oraz właściwe reagowanie na usłyszany wcześniej omówiony wyraz.
Rodzic czyta tekst. Kiedy pojawia się w tekście zwierzątko, dziecko naśladuje jego głos
np. baran – bee; kura - ko, ko; indyk – gul, gul : itd.
Dziś przy płocie, gdzieś nad Sanem, koza kłóci się z baranem. Taka sprzeczka to nie żarty: kto z nich bardziej jest uparty? Tuż przy skręcie na Jaworzno grały kury w piłkę nożną. Mecz sędziował kogut stary, co miał buty nie do pary.
W bramce była wielka dziura, więc mocniej jakaś kura kopnąć tu zechciała piłkę, choćby nawet przez pomyłkę, to szukano piłki potem od niedzieli po sobotę. Ale wbrew tym przeciwnościom, kury grały z przyjemnością. Koń, co wiele w życiu przeżył, dziś w uśmiechu zęby szczerzy. Rzekł, gdy wsparł się na podkowie: „Dobrze jest mieć końskie zdrowie”. Jedni mają strojne szaty, za to krowa – czarne łaty. Smutnie muczy całe lata: „Nie chcę dłużej być łaciata”.
Pewna świnka w Świnoujściu marzy wciąż o zamążpójściu. Szuka ciągle kandydata „Miła jestem i bogata. To nie będzie pierwszy lepszy, chcę by był najlepszy z wieprzy. Niech ma frak i krawat w prążki, niech uczone czyta książki.
Niech kwiatami też mnie wita, niech je widelcem z koryta. Zresztą – po co tyle krzyku – mogę sama żyć w chlewiku”. Gdy się indyk rozindyczy, nikt indyka nie przekrzyczy. Niech pies szczeka, baran beczy, indyk swoje, indyk przeczy: „Ja wiem lepiej, nie masz racji. Już mówiłem przy kolacji, że od Gdańska, aż po Kraków, indyk jest najlepszym z ptaków. Gdy się gęś ze złości trzęsie, robi miny bardzo gęsie. Ranek, albo popołudnie, gęś wykrzywia się paskudnie. Księżyc zajął miejsce słońca, fochom gęsi nie ma końca. Pyta paw i pyta kura: „O co taka awantura?”
Zabawa dydaktyczna „Połącz w pary”
„Liczymy kocięta” – zabawa dydaktyczna.
Potrzebne będą sylwety kotów (7 małych i 1 duży) - koty do druku poniżej )
należy je wyciąć osobno ;
Przygotowujemy również kartoniki, mazaki oraz karteczki, na których piszemy cyfry od 1–8. Na dywanie lub stole umieszczamy sylwety 7 małych kociąt i jednego dużego kota.( ustawiamy je w szeregu).
Dziecko ma przeliczyć małe koty i na kartoniku narysować tyle kółek, ile jest kociąt. Następnie dziecko ma powiedzieć ile jest dużych kotów i również narysować tyle kółek, ile jest dużych kotów.
Starsze dzieci wybierają karteczkę z odpowiednią cyfrą i umieszczają ją pod właściwym rysunkiem. Na koniec zadajemy pytanie: Ile kotów jest na tablicy? Dziecko przelicza, a my wskazujemy liczbę 8, jako kolejną liczbę następującą po 7.
Dziecko przelicza jeszcze raz koty, ale tym razem używając liczebników porządkowych
( pierwszy, drugi itd.)
Potem zmieniamy miejsce dużego kota( kilkakrotnie) i dziecko ma powiedzieć, który w kolejności jest duży kot.