Piątek - 17 kwietnia
17 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Na wsi"
1. Czytanie dziecku opowiadania G. Kasdepke " Co było pierwsze? - tekst w załączniku;
2. "Wiejskie przysmaki" - rozmowa z dzieckiem w oparciu o własne doświadczenia n/t korzyści, jakie daje hodowla zwierząt; rozwiązywanie zagadek - w załączniku;
3. Praca z Cz 53-54 - dla dzieci 6 letnich - ćwiczenia w czytaniu prostych tekstów ; czytanie globalne nazw produktów spożywczych;
4. Praca z PiL 56 - dla dzieci 6 letnich - ćwiczenia w pisaniu po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne;
5. Praca w K3, 26 - dla dzieci 5 letnich - czytanie globalne; wyraz podstawowy "jajo";
6. Rebus obrazkowo-słuchowy - w załączniku;
7. Praca z PiL 57 - dla dzieci 6 letnich - przeliczanie w zakresie 8; pisanie po śladzie cyfry 8;
8. Praca z K3, 27 dla dzieci 5-letnich - ćwiczenia spostrzegawczości;
9. Ćwiczenia grafomotoryczne - dla dzieci 4 letnich;
10. Fajne pomysły na proste prace plastyczne dla dzieci - zwierzęta ;
Co było pierwsze? - opowiadanie G. Kasdepke;
Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie.
Zwłaszcza dwuletnie nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się
i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu – a wszystko po to, by lepiej słyszeć
profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć wykład na temat: „Co było
pierwsze – jajko czy kura?”.
– Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo
przeżywały swój pierwszy dzień na uniwersytecie.
– Ko – koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwośmy zniosły tych smarkaczy, a już nam pyskują!
Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął – i tak właśnie zaczął się wykład.
– Jajko czy kura?… – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu
po dziobie. – Oto jest pytanie…się kury!
– Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobiły takiego hałasu, że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi
na głowę.
– Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko.
Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chciałaby je szybko wysiedzieć.
– No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?!
Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przyznać kurom rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę.
– Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie
profesor Koko.
Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym –
obiecał profesor Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować
kosmiczną rakietę…
„Co było pierwsze: jajko czy kura?” – zabawa słownikowa.
Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie i uzasadnić tę odpowiedź.
Wszystkie odpowiedzi są dobre.
Zagadki słowne:
Biały jest twarogiem zwany,
W żółtym dziury się znajdują.
W twej lodówce jest schowany,
Z nim kanapki ci smakują. /ser/
Naturalny, owocowy,
Bardzo pyszny oraz zdrowy.
Z przeróżnymi dodatkami,
Śliwką, wiśnią lub ziarnami.
Z mleka zdrowym jest produktem,
A nazywa się … /jogurt/
Z mleka produkt wytwarzany,
Białym serem bywa zwany.
Naturalny, bardzo zdrowy,
Z dżemem, z miodem – wyborowy. /twaróg/
Rebus obrazkowo – słuchowy;
Drukujemy obrazki i ustawiamy je w następującej kolejności: nuty, arbuz, baran, igła, ananas, łopata.
Rozwiązaniem są pierwsze głoski nazw rzeczy przedstawionych na obrazkach.
Zadaniem dziecka jest powiedzenie pierwszej głoski poszczególnych nazwach obrazków, połączenie ich tak, by powstało nowe słowo.
Powstaje słowo – nabiał;