Wtorek - 21 kwietnia
21 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Praca rolnika".
1. Zabawa dydaktyczna "Czy rolnik robi to samo?" -w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna "Jakie to maszyny? - rozpoznawanie i nazywanie maszyn rolniczych- w załączniku;
3. Zagadki słuchowe "Jaka to maszyna?; - w załączniku;
4. Praca z Cz 58-59 - ćwiczenia w czytaniu - dla dzieci 6 letnich;
5. Zabawa plastyczno-techniczna "Traktor"- w załączniku;
6. Zabawa matematyczno-ruchowa "Policz i zrób tyle";
7. "Dyktando matematyczne" - utrwalenie kierunków, przeliczanie liczebnikami porządkowymi w zakresie 8 -starszaki; dla dzieci młodszych w zakresie 5,6;
8. Praca w ZG 44 - ćwiczenia małej motoryki - dla dzieci 5-letnich;
„Czy każdy rolnik robi to samo?” – zabawa dydaktyczna.
Przygotowujemy napisy: rolnik, sadownik, ogrodnik – do odczytania przez dzieci oraz napisy do czytania globalnego pszczelarz, hodowca czyli, rodzic czyta dwa trudne wyrazy, a dziecko powtarza.
Dzieci odczytują z kartoników nazwy zawodów.
Ustalają zakres obowiązków osób wykonujących te zawody, np.
rolnik – uprawia ziemię, sieje zboże, kopie ziemniaki;
pszczelarz – opiekuje się pszczołami i zbiera miód;
sadownik – pielęgnuje sad, zbiera owoce;
ogrodnik – uprawia ogród, sieje warzywa, zbiera plony;
hodowca – hoduje np. konie i inne zwierzęta.
rolnik sadownik
ogrodnik pszczelarz
hodowca
traktor
kombajn
brony
Rozpoznawanie i nazywanie maszyn rolniczych i podawanie ich przeznaczenia.
Dzieci rozpoznają i nazywają zwierzęta; mówią nazwy zwierząt głoskami.
„Jakie to maszyny?” – zagadki słuchowe.
Wykorzystujemy napisy powyżej. ( wycinamy je ).
Dzieci po dobrze rozwiązanej zagadce:
traktor, brony, kombajn, wskazują poprawnie dany wyraz.
np. :
Siana, owsa jeść nie może, ale szybko ziemię orze. - /traktor/
Rebus:
obrazek wron:
Dziecko mówi, odczytuje wyraz ( wrony ), następnie zamienia„w” na „b” .
Powstaje słowo „brony”
Obrazki: krowa, owca, mleko, baran, aparat, jajko, nos. Pierwsze głoski nazw kolejnych obrazków utworzą rozwiązanie - /kombajn/.
Zabawa plastyczno – techniczna „Traktor”;
Przygotowujemy pudełka różnej wielkości, kolorowy papier, klej, nożyczki oraz wycięte z tekturki koła jako szablony do odrysowywania. Pokazuje kolejne etapy wykonywania pracy.
Pudełka należy okleić kolorowym papierem; obrysować koła od szablonu;
wyciąć koła, dokleić je do dolnej (wiekszej) części traktora;
dokleić mniejsze pudełko , jako górna część traktor (dziecko powinno patrzeć na obrazek traktora, może się też wykazać własną inwencją).
Możemy dokleić przyczepę.
„Policz i zrób tyle” – zabawa matematyczno-ruchowa.
Przygotowujemy kartoniki z oczkami, jak na kostce do gry. Dzieci poruszają się po pokoju zgodnie z rytmem ( możemy wybijać dowolny, zmienny rytm, np. łyżką drewnianą o garnek, kubek, stukając o podłogę, lub klaszcząc.
W momencie kiedy przestajemy wybijać rytm, pokazujemy dziecku dwa kartoniki i prosimy, aby dziecko, aby przeliczyło oczka na kartonikach i zrobiły np. tyle samo pajacyków, przysiadów lub podskoków.
Powtarzamy zabawę kilkakrotnie.
„Dyktando matematyczne”.
Dyktando matematyczne” – utrwalenie kierunków, przeliczanie liczebnikami porządkowymi w zakresie 8.
Prosimy dziecko, aby wykonało czynności dokładnie tak, jak będziemy wskazywać:
Idziemy 8 kroków do przodu.
Teraz 3 kroki w lewą stronę.
Teraz 8 kroków do tyłu.
Teraz 5 kroków w prawą stronę.
Prawą ręką dotykamy lewego kolana.
Lewym kolanem dotykamy podłogi.
Prawym łokciem dotykamy do lewego kolana. itp.
W celu ułatwienia dzieci mogą założyć na lewą rękę frotkę.