Wtorek - 28 kwietnia
28 kwietnia 2020
1. Czytanie dziecku wiersza "Ziemię mamy tylko jedną" - G. Skrzypczak; -treść i praca z wierszem w załączniku;
2. Zabawy matematyczne "Sadzimy las", "Kwietniowe rabatki"- w załączniku;
3. Praca z KP 3.27 -dla dzieci 6-letnich; - wprowadzenie znaku +; dodawanie w zakresie 8; podpisywanie działań;
4. Zabawa ruchowa "Zrób tyle, ile" - w załączniku;
5. Osłuchanie z piosenką D. Gellner "Duszki, duszki"
praca z piosenką w załączniku;
6. "Mandale" - praca w ZG 45 - dla dzieci 5-letnich;
7. Ćwiczenia grafomotoryczne - pisanie liter po śladzie i samodzielnie - w załączniku;
8. Ćwiczenia graficzne - w załączniku;
Wiersz: „ Ziemię mamy tylko jedną”
Gabriela Skrzypczak.
Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc,
wciąż czekamy Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi,
Więzy zacieśnijmy.
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę, Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode.
Rozmowa z dziećmi dotycząca treści wiersza:
Co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat?
– swobodne wypowiedzi dzieci;
„Sadzimy las” – zabawa dydaktyczna:
cyfry, znak =, litera i , obrazki drzew - liście – do wycięcia przez dziecko; można mu pomóc );
Po zakończeniu zabawy, można przeczytać dziecku ciekawostki dotyczące poszczególnych drzew
Mówimy dziecku, że dobrym sposobem na pomaganie ziemi jest sadzenie drzew, które pochłaniają dwutlenek węgla (wszystkie zanieczyszczenia, dymy, spaliny), a wydalają z siebie tlen, który jest ludziom niezbędny do życia.
Każde dziecko ma do dyspozycji liczmany, cyfry, litery i , kartki A4 potrzebne do uporządkowania swojej pracy.
Podajemy treść zadania, np.:
– W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki.
Ile razem zasadzono drzew? (5 i 3 = 8)
– W parku koło przedszkola zasadzono 3 dęby, 3 kasztanowce i 2 buki.
Ile razem zasadzono drzew? (3 i 3 i 2 = 8)
– Na skwerze obok kościoła zasadzono 3 klony, 4 lipy i 1 dąb.
Ile razem zasadzono drzew? (3 i 4 i 1 = 8).
Można dowolnie układać zadania, to tylko przykłady.
Dzieci mają na kartce ułożyć liczmany i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.
1 1 1 1 1
2 2 2 2 2 2 2
3 3 3 3 3 3 3
4 4 4 4 4 4 4
5 5 5 5 5 5 5
6 6 6 6 6 6 6
7 7 7 7 7 7 7
8 8 8 8 8 8 8
= = = = = = =
i i i i i i i
„Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa
Dzieci biegają, maszerują, podskakują po pokoju przy dowolnej muzyce;
Na przerwę w muzyce rodzic wypowiada głośno proste działanie, np. 2 + 1.
Dzieci liczą na palcach, a następnie wystukują wynik, wyklaskują, głośno licząc kolejne podskoki.
Treść piosenki „Duszki, duszki”;
1. Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki
i do pracy zapał wielki.
Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
2. Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.
Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne...
3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!
Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne...
Aktywne słuchanie piosenki –
Podczas słuchania dzieci siedzą wygodnie i wykonują dowolne
ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową.
Rozmowa na temat treści piosenki
– dzieci starają się odpowiadać na pytania rodzica, dot. treści piosenki;
Realizują rytm piosenki
– klaszcząc, tupiąc, wybijając rytm na dowolnym materiale, dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą.
Zabawa ruchowa do piosenki
Analiza słuchowa zdań z piosenki, podział zdań na wyrazy – wystukiwanie ich liczby o podłogę.
Analiza i synteza słuchowa sylabowa wybranych wyrazów – wyklaskiwanie sylab, liczenie sylab.
„Duszki – dobroduszki” – zabawa naśladowcza.
Dzieci słuchają piosenki i naśladują ruchem czynności, które wykonują duszki.