Czwartek - 30 kwietnia
30 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Chronimy środowisko"
1. Czytanie dziecku wiersza J. Tuwima "Pstryk" treść i praca z wierszem w załączniku;
2. "Jak powstaje prąd?";odnawialne źródła energii
3. Praca w Cz. 60 - 61 - ćwiczenia w czytaniu - dla dzieci 6 letnich;
4. Nauka piosenki "Duszki, duszki" - I i II zwrotka;
5. Zabawa dydaktyczne usprawniające koordynację słuchowo-wzrokowo- ruchową
- "Litera w" - w załączniku;
6. Praca z PiL 60 - ćwiczenia w pisaniu po śladzie litery "w" - dla dzieci 6 letnich;
7. Propozycje ćwiczeń rozwijających umiejętność czytania i pisania - link do strony - http://odm.pcpppidn.eu/wp-
8. Praca w K3, 29 - czytanie globalne, wyraz podstawowy "worek" - dla dzieci 5-letnich;
9. "Jak możemy oszczędzać energię elektryczną? rozmowa z dzieckiem - w załączniku;
Wiersz J. Tuwima „Pstryk”
Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek – elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.
Bardzo łatwo: Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz –
Znowu dawny świeci blask.
Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno – Widno – ciemno.
Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?
To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRRĄD!
I skąd światło? Właśnie stąd!
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
O kim lub o czy była mowa w wierszu?
Do czego służy prąd elektryczny?
Jak on się dostaje do naszych mieszkań?
Czy dzieci mogą bawić się prądem elektrycznym?
Z czego jest wytwarzany prąd elektryczny?
„Litera w”
– zabawy usprawniające koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową, kreślenie wzoru litery w pisanej przy piosence „Duszki, duszki.”
– Dzieci słuchają piosenki i w dowolny sposób realizują ruchem jej rytm. (klaskanie, tupanie, rysowanie w powietrzu wymyślonych wzorów).
– Pokazujemy dzieciom literę w. Dzieci opowiadają, z czym im się kojarzy. Pokazuje prawidłowy sposób rysowania wzoru.
- Dziecko wodzi palcem po wzorze z jednoczesnym śpiewaniem piosenki;
– Kreśli wzór w powietrzu.
– Maluje po wzorze farbą ( pędzlem, palcem );
Jak możemy oszczędzać energię elektryczną?”
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie.
Jeśli nie potrafią, pomagamy dzieciom.
Tłumaczymy również, że bardzo często prąd jest wytwarzany dzięki spalaniu węgla.
W tym procesie tworzą się szkodliwe substancje, które zatruwają powietrze i wodę.
Znacznie zdrowszym sposobem jest pozyskiwanie prądu ze źródeł odnawialnych
– wiatru, wody, energii słonecznej.