5.05 Biedronki
Temat: W bibliotece.
Data: 5.05 2020
Zadania:
1. "Kłótnia książek" – słuchanie opowiadania Łukasza Bernady
W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły się między sobą.
– Ja jestem najciekawsza – przechwalała się historia o piratach.
– Opowiadam o niesamowitych przygodach!
– Nieprawda! – odpowiedziała inna.
– U mnie można przeczytać informacje o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów.
– Nie macie racji! – krzyknęła następna.
– Najciekawsze są nowe modele aut!
Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie poproszono mądrą księgę baśni.
– Zanim odpowiem – rzekła – wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was w podróż po naszym miasteczku.
Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło, a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań.
W jednym dzieci czytały historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach i wypiekach.
Jeszcze w innym pan trzymał w rękach powieść.
– Tam nie lecimy – oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek.
– Tam nie ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć. Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach, czy samochodach.
– Czytelnicy lubią różne książki – uspokajała księga baśni.
– A to oznacza, że każda z nas jest ważna.
– Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.
– Tak. Tylko dla kogoś innego. W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka.
Wkrótce przybyły również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki, jeden z chłopców powiedział:
– Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek. Czy mogę wypożyczyć od razu trzy? – Oczywiście! A które byś chciał?
– O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, np. Jak nazywa się miejsce, w którym były książki?; O co pokłóciły się książki?; Kto pomógł rozwiązać problem?; Co zrobiła księga z bajkami, by pogodzić książki?; Popatrzcie na ilustrację w książce. Co można robić w bibliotece?; Jak należy zachowywać się w bibliotece?
Po rozmowie dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Czytanka 64–65.
Dla 5-latków: Praca z Książką 4., 2 – liczenie głosek w wyrazach. Zadanie dodatkowe – układanie książek od największej do najmniejszej.
2. "Książki na półkach" - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Karty Pracy 4.2.
3. Dodatkowe karty pracy: