Poniedziałek - 11 maja
11 maja 2020
Temat tygodnia: "Moje książki"
1. Czytanie dziecku opowiadania M. Zawadzkiej pt. "Strażnik książek":
- treść i rozmowa n/t opowiadania w załączniku;
2. Praca w KP 4.1 - dla dzieci 6 letnich - nazywanie różnych rodzajów książek;
3. Praca w K4,1 - dla dzieci 5 letnich - odczytywanie kodu i umieszczanie nalepek we właściwym miejscu; łączenie w pary takich samych książek;
4. Praca z PiL 64 - dla dzieci 6 letnich - zabawa grafomotoryczna :
"Bohaterowie naszych książek"
5. "Jak powstaje książka?" - prezentacja multimedialna
6. "Jak powstaje książka? - pierwsze drukowane książki
p>
7. Zabawy dydaktyczne - labirynty, ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia utrwalające litery pisane - w załączniku.
Opowiadania M Zawadzkiej „Strażnik czasu”
W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić o pomoc. – Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak i wyruszył w drogę. Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę.
– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.
– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.
– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.
Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:
– Kto tam?
– Proszę, wpuść mnie!
Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we własnej osobie.
– Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza.
Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek.
– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej.
Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.
– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.
– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.
– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.
– O nie! – zaprzeczył czarodziej. – Tak myślą tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.
Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć.
Dzieci odpowiadają na pytania np.:
-Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?
-Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?;
-Co zrobił rybak?;
-Jak zakończyła się ta historia?;
-Dlaczego powinno się czytać książki?;
- Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?;
-Do czego służą książki?
Labirynty:
Nazwij literę i napisz ją samodzielnie.
Połącz kropki i pokoloruj obrazek.