13.05 Biedronki
Temat: Owady.
Data: 13.05.2020
Zadania:
1. „Rozśpiewana łąka” – zabawa dydaktyczna. Słuchamy odgłosów zwierząt zamieszkujących łąkę i próbujemy je nazwać.
2. Słuchamy opowiadania "Gdzie się podziały nasze kropeczki?" Joanny Modelskiej
Na łące panował niespokojny gwar. W trawie aż huczało od krzyków.
– Co to za hałasy? Co się z wami dzieje? – spytał przysadzisty żuk.
– Ktoś nam ukradł kropeczki ze skrzydeł! – wykrzyknęły przestraszone biedronki.
– Bez nich nie jesteśmy już takie same. Kto teraz będzie chciał wypatrywać nas w trawie? Czyje oko ucieszymy naszym widokiem…? – zawiesiła głos najstarsza z biedronek.
Kto śmiał to zrobić?! – oburzył się żuk i ze zdziwienia aż postawił swoje różki na sztorc.
Tu, na łące, wszystkie owady mieszkają razem i sobie pomagają – zauważył pasikonik.
– To znaczy, że zakradł się do nas jakiś intruz – odparł żuk po chwili namysłu.
– Czy ktoś widział coś podejrzanego?
– Ja! Wczoraj przelatywały tędy te pomarańczowe niby-biedronki – zabzyczała pszczoła.
– Tak – zamyślił się żuk.
– Te psotnice już nieraz dały się nam we znaki. Pewnie to one ukradły kropki biedronkom i przyczepiły do swoich skrzydeł.
– I co teraz, żuku? Musimy jakoś wspomóc nasze przyjaciółki! – odezwał się pasikonik.
– Czy ktoś ma pomysł?
Zapadła cisza. Mimo że owady bardzo chciały pomóc swoim koleżankom, żaden z nich nie wiedział, czym zastąpić skradzione kropeczki. Całej rozmowie przysłuchiwały się polne rośliny, szumiąc z oburzenia. Wtem nad rozmówcami pochylił się kwiat maku.
– Wiem, że do biedronki mi daleko, ale w moim kwiecie są czarne nasiona, które mogę oddać biedronkom – zasugerował nieśmiało mak.
– Naprawdę? Zrobiłbyś to dla nas? – z niedowierzaniem spytała najstarsza biedronka.
– Z przyjemnością i zaszczytem – radośnie odparł kwiat.
Na łące rozległy się wesołe okrzyki. Owady ochoczo wzięły się do pracy i pomogły nalepić nowe kropki na czerwonych skrzydłach. A kiedy już skończyły, biedronki znowu wyglądały tak jak zawsze.
Rozmowa na temat opowiadania: Co przydarzyło się biedronkom?; Kto im pomógł?; Co zrobili przyjaciele biedronek z łąki?;
3. Zapoznanie z cyfrą 0, próby pisania cyfry na mące, kaszy mannej itp.
Praca w Karty Pracy 4.7
Następnie utrwalamy literę ł, Ł wykorzystując Piszę i liczę 66.
Dla 5-latków: Praca z Zeszyt Grafomotoryczny, 48 – rysowanie owadów
4. Dodatkowe karty pracy: